Γερμανικά

Σε ποια ηλικία θα πρέπει να ξεκινήσει ένα παιδί μαθήματα ξένης γλώσσας;

Αν και πολλές έρευνες αποδεικνύουν την αποτελεσματικότητα της έναρξης εκμάθησης μια ξένης γλώσσας από την προσχολική κιόλας ηλικία, αρκετοί γονείς βλέπουν το θέμα, επιφυλακτικά. Φοβούνται ότι ίσως το παιδί μπερδέψει τελικά τις δύο γλώσσες (τη μητρική και την ξένη) και αντιμετωπίσει δυσκολίες.

Ποια είναι τελικά η κατάλληλη ηλικία;

Σύμφωνα με την άποψη πολλών εκπαιδευτικών, η κατάλληλη ηλικία για να έρθει ένα παιδί σε μια πρώτη επαφή με μια ξένη γλώσσα είναι η προσχολική. Τα παιδιά στο στάδιο της προσχολικής αγωγής, μπορούν να συνδυάσουν εύκολα το παιχνίδι με την εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας. Έτσι και αλλιώς, σε αυτές τις ηλικίες δεν υπάρχει άλλος τρόπος. Η γλώσσα εισάγεται βιωματικά μέσα από τα τραγουδάκια, το παιχνίδι και την επικοινωνία για όσα συμβαίνουν στην καθημερινότητα της ζωής του παιδικού σταθμού.

Οι δυσκολίες

Αν και τα παιδιά είναι ιδιαίτερα ευαίσθητα στα γλωσσικά ακούσματα, παραμένει ανοιχτό το ερώτημα αν, από ψυχολογική και πρακτική άποψη, έχει πράγματι σημασία η εκμάθηση της ξένης γλώσσας από τόσο μικρή ηλικία. Δεν είναι λίγα τα παιδιά που δυσκολεύονται στην προσπάθεια να εκφραστούν αποτελεσματικά σε μια περίοδο που αρχίζουν να μαθαίνουν και τη μητρική τους γλώσσα. Δεν είναι επίσης βέβαιο αν η εκμάθηση μέσω του παιχνιδιού τα βοηθά ουσιαστικά, όταν αρκετά αργότερα θα κληθούν να μάθουν τη γραμματική και το συντακτικό της ξένης γλώσσας. Σε γενικές πάντως γραμμές η νηπιακή και προσχολική ηλικία είναι μια καλή περίοδος για να αρχίσουν να έρχονται απλώς σε επαφή με μια ξένη γλώσσα και σε καμία περίπτωση, δεν θα πρέπει η γνώση να «μεταφέρεται» στο παιδί αυτής της ηλικίας ως υποχρεωτικό μάθημα.

Εκμάθηση ξένης γλώσσας στην πρώτη σχολική ηλικία

Μετά τη Β’ Δημοτικού, τα παιδιά έχουν προετοιμαστεί κατάλληλα για ν’ αρχίσουν την εκμάθηση ξένων γλωσσών. Τα παιδιά αυτής της ηλικίας έχουν πλέον αποκτήσει άνεση τόσο στη γραφή όσο και στην ανάγνωση και επιπλέον έχουν ήδη λάβει μια γενική γνώση της μητρικής τους γλώσσας. Επιπλέον, έχουν την ικανότητα να μαθαίνουν πανεύκολα και να συγκρατούν ιδέες και έννοιες. Απλώς αυτό που θα πρέπει να προσέξετε είναι η προσέγγιση: Γιατί, σκοπός της διδασκαλίας της ξένης γλώσσας σ’ αυτήν την ηλικία δεν είναι να μάθει το παιδί όλους τους γραμματικούς ή συντακτικούς κανόνες, αλλά να έρθει σε επαφή με την ξένη κουλτούρα και ν’ αγαπήσει τη γλώσσα αυτή όσο και τη μητρική.

Πώς να βοηθήσετε το παιδί να «αφομοιώσει» πιο εύκολα μια ξένη γλώσσα

Η φυσική γλωσσική ευφυΐα του παιδιού χρειάζεται γονεϊκή στήριξη και ερεθίσματα, για να ανθίσει και να ευδοκιμήσει. Γονείς που αφιερώνουν ποιοτικό χρόνο στα παιδιά τους και συζητούν μαζί τους, θα τα βοηθήσουν περισσότερο. Άλλωστε, όσο περισσότερες γνώσεις έχει αποκτήσει ένα παιδί στη μητρική του γλώσσα, που είναι και το «εργαλείο» για να περάσει σε μια δεύτερη, τόσο πιο εύκολο είναι να κατανοήσει και να μάθει μια ξένη γλώσσα. Οι γονείς που γνωρίζουν μια ξένη γλώσσα, μπορούν να προσφέρουν ουσιαστική βοήθεια στα παιδιά τους, ώστε να εξοικειωθούν στην αρχή με τη γλώσσα αυτή και να εμπλουτίσουν αργότερα σιγά – σιγά το λεξιλόγιό τους, συμπληρώνοντας έτσι το έργο του δασκάλου. Εννοείται, ότι δεν πρέπει να πιέζουμε το παιδί να μάθει ξένες γλώσσες επειδή το θέλουμε εμείς. Κάθε παιδί έχει το δικό του χρόνο, έρχεται στο καθένα σε διαφορετική φάση της ζωής. Επομένως, δεν επιβάλλουμε στα παιδιά να μάθουν ξένες γλώσσες, απλά τα τροφοδοτούμε με νέες εμπειρίες, τα φέρνουμε σε επαφή με νέα πράγματα, τους δίνουμε συνεχώς ερεθίσματα και τα εξοικειώνουμε με καινούριες καταστάσεις, αλλά στο τέλος η επιλογή θα είναι δική τους.

Με τη συνεργασία της Μαρίας Ποθητού Σύμβουλος Γονέων & Ανάπτυξης Παιδιού (BSc Psychology), Υπεύθυνη Επιστημονικού Ιστότοπου Χαμογελάκια, www.xamogelakia.com

Πηγή: www.mamamia.gr